Seppänen toimii myös 15 henkeä työllistävän Profitcountin toimitusjohtajana. Hänen mukaansa hyvä tilintarkastaja osaa keskittyä olennaiseen.
– Jos tarkastaja seuraa kolmenkymmenen rivin Exceliä ja vaatii vain solujen täyttämistä, jotta voi laittaa ruksin… No, eihän siinä ainakaan taloushallinto kehity. Kyse on silloin vain lakisääteisestä perusmuotoisesta tarkastuksesta. Ei keskitytä kokonaisuuksiin, vaan viilataan pilkkua. On tärkeämpää tietää, mihin työtunnit oikeasti kannattaa laittaa.
Seppänen painottaa toimivien henkilösuhteiden merkitystä – ihmisten välinen vuoropuhelu parantaa lopulta myös tarkastuksen laatua.
– Pitää olla luottamusta ja aikaa höpötellä välillä niitä näitä. Vapaamuotoisen jutustelun kautta syntyy oivalluksia ja kysymyksiä, joita ei muuten osaisi kysyä. Luovuus paranee. Tulee sanoneeksi jotain, mihin toinen pystyy tarttumaan.
Seppäsen mielestä viestinnän ja työn laadun välillä on selvä yhteys.
– Kun keskusteluyhteys on toimiva, on tilintarkastuksen laatukin parempaa. Jos taas kommunikoidaan pelkän sähköpostin kautta, uusia ajatuksia ei pääse syntymään. Nopea puhelu on usein paras – asiat selviävät heti, Seppänen sanoo.
Vaikka tilintarkastajan valitsee virallisesti asiakkaan yhtiökokous, tilitoimiston suositus vaikuttaa usein päätökseen.
– Tilintarkastajilla on kiire alkuvuodesta, joten meidän on mietittävä, kenellä on resursseja hoitaa tarkastus niin, ettei asiakas joudu odottamaan kohtuuttoman pitkään.
Seppäsen mukaan pienyrityksen ei välttämättä kannata ostaa palvelua suurilta toimijoilta.
– Silloin ei voi olla kovin tärkeä asiakas. Suurissa taloissa pienet asiakkaat ovat usein kokemattomimpien työntekijöiden vastuulla. Isot firmat tekevät paljon pörssiyhtiöiden tarkastuksia ja yksittäinen tekijä ei välttämättä tee yhtä laajalla rintamalla työtehtäviä. Toisaalta pienet toimistot tekevät määrällisesti enemmän tarkastuksia.
– Kannattaa siis tehdä yhteistyötä samankokoisten kumppanien kanssa. Sellaisen, jolla on hyvä draivi ja haasteita kaihtamaton ote. Silloin keskustelu on oikealla tasolla – yrittäjä puhuu yrittäjän, ei kokemattoman aloittelijan kanssa.
Vuonna 1993 perustetun Profitcountin vetovastuu siirtyi Markus Seppäselle liiketoimintakaupan myötä vuonna 2011. Hän oli tullut taloon jo kymmenen vuotta aiemmin ja tutustunut Janne Virtaseen kollegana.
– Meistä tuli hyviä kavereita ja olemme tehneet yhteistyötä siitä pitäen – ensin työkavereina ja sittemmin kumppaneina.
Profitcountilla on tällä hetkellä vajaa 200 kirjanpitoasiakasta. Markus on seurannut osaavaa tekijää – eTilintarkastuksen Janne Virtasta – yhtiöstä toiseen. – Voin lämpimästi suositella eTilintarkastusta asiakkaillemme, Seppänen kiteyttää.